Publikováno 3.1.2018
Kontrolní orgány mají na základě § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) povinnost pravidelně, alespoň jednou ročně, zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.Předmět kontroly bylo ověření údajů ve finančních a účetních výkazech, prověření způsobu vedení účetnictví, celkového hospodaření a účtování včetně kontroly inventarizace, účetní závěrky, kontroly grantů poskytnutých z rozpočtu města, mzdových prostředků z rozpočtu města, kontroly prostředků na ICT, kontroly doplňkové činnosti, kontroly školního stravování, cestovních náhrad ve vazbě na hospodaření s veřejnými prostředky ve smyslu § 11 odst. 4 zákona o finanční kontrole.
U mateřské školy byly předmětem kontroly personální a mzdové podklady roku 2016 a roku 2017, vybrané oblasti účetnictví a hospodaření za rok 2016 a 2017.
Kontrolovanými subjekty byly 1 základní škola, 2 mateřské školy, 1 ostatní organizace.
Kontrolovaná období: rok 2015, rok 2016, rok 2017
Shrnutí z kontrol příspěvkových organizací
- nesprávné účetní postupy, které nejsou v souladu s českými účetními standardy
- chyby při fakturaci za pronájmy tělocvičny
- nevhodně nastavený vnitřní kontrolní systém v oblasti výběru peněz za kroužky
- nedodržování obsahové náplně syntetických účtů
- nedodržování Pokynu zřizovatele k vykazování doplňkové činnosti a pro vykazování školních a mimoškolních aktivit
- chyby a následné porušení zákona o účetnictví a inventarizační vyhlášky v oblasti provádění inventarizací
- neaktuální vnitřní směrnice
V rámci provedených veřejnosprávních kontrol příspěvkových organizací byly do kontroly zahrnuté také granty, které příspěvkové organizace úspěšně získala v daném roce. V případě grantů se jedná o prostředky mimo schválený rozpočet a jakákoliv osoba (fyzická či právnická) pak vystupuje v pozici příjemce veřejné finanční podpory.
Shrnutí z kontrol grantů
Skutečné použití prostředků grantů bylo v souladu s účelem podle grantových smluv. Vyúčtování grantů byla podána ve stanovených termínech na MěÚ Hranice. Při účtování grantů byl zvolený špatný účetní postup.
Předmět kontroly: Dodržování zákona č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, zákona č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášky č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů a dalších souvisejících právních předpisů.
Kontrolované osoby: Matriční úřady ve správním obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností Hranice. Jedná se o Matriční úřad Bělotín, Hustopeče nad Bečvou, Opatovice, Potštát, Všechovice.
Výsledky kontrol: K církevním sňatkům nebyla vedena samostatná evidence a nebyly k nim archivovány všechny potřebné podklady. U vydávaných druhopisů matričních dokladů nebyla dostatečně vedena evidence o datu a předmětu vydání a nebyly vyplněny všechny údaje na matričním tiskopise. Správní řízení ve věci změn jména a příjmení doznávalo nedostatky vůči správnímu řádu. Dále byly zjištěny nedostatky při zápisech v ověřovacích knihách, kdy nebyly vyplněny všechny náležitosti uložené zákonem a vyhláškou a u podpisových vzorů chybělo uvedení data, od kdy je úředník oprávněn provádět ověřování.
Živnostenský úřad každoročně plánuje svoji kontrolní činnost, kterou zhmotňuje v Plánu kontrol na uvedený rok. Jednotlivé okruhy kontrol jsou voleny na základě každoročních požadavků Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, mezi které patří kontroly prodeje alkoholu, zastavárny, nakládání s odpady a nakládání s autovraky, dále plán kontrol utváří aktuální požadavky plošného republikového rozsahu, v tomto roce nebyly nařízeny kontroly republikového rozsahu. Poslední okruh plánu kontrol na předmětný rok se stanovuje s ohledem na znalost problematiky podnikatelského prostředí.
Živnostenský úřad vykonává kontroly buď samostatně na konkrétní provozovně či v případě že podnikatel provozovnu nemá, tak na kontrolním oddělení živnostenského úřadu, nebo v součinnosti s jiným kontrolním orgánem, nejčastěji Českou obchodní inspekcí. V roce 2017 proběhlo celkem 7 kontrol v součinnosti s ČOI se zaměřením na ochranu spotřebitele, 12 v součinnosti s Odborem stavební úřad, životního prostředí a dopravy MěÚ Hranice se zaměřením na problematiku nakládání s odpady vznikající z podnikatelské činnosti, 17 v součinnosti s Policií České republiky se zaměřením na kontrolu taxislužby s oddělením dopravní PČR (5 součinnostních kontrol) se zaměřením na prodej lihu s oddělením celní správa PČR (4 součinnostní kontroly) se zaměřením na zahraniční podnikající osoby s oddělením cizinecké PČR (8 součinnostních kontrol). Kontrola provozovatelů taxislužby byla prováděna krom součinnosti s PČR také s Odborem stavební úřad, životního prostředí a dopravy MěÚ Hranice.
Provedené kontroly v součinnosti: | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
orgán | ČOI | Policie ČR | OZUZPD MěÚ Hranice | OIP | |||
Celní správa | Cizinecká p. | Dopravní p. | ŽP | OD | |||
Ʃ kontrol |
7 | 4 | 8 | 5 | 12 | 5 | 1 |
Ʃ zjištění |
0 | 1 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 |
NP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ʃ pokut |
0 | 1 000,- | 1 000,- | 0 | 2 000,- | 0 | 0 |
Vysvětlivky: ČOI – Česká obchodní inspekce; ŽP – oddělení životního prostředí; OD – odbor dopravy; OIP – Oblastní Inspektorát práce; NP – Neoprávněné Podnikání
Kontroly zahraničních podnikajících osob | |||
---|---|---|---|
ZFO | ZPO | Celkem | |
počet kontrol | 17 | 3 | 20 |
součinnost s PČR | 6 | 2 | 8 |
zjištění | 0 | 2 | 2 |
NP | 1 | 0 | 1 |
Ʃ pokut | 10.000,- | 2.000,- | 12.000,- |
Vysvětlivky: ZFO – Zahraniční fyzická osoba; ZPO – Zahraniční právnická osoba; NP – Neoprávněné Podnikání
Kontroly dle požadavku MPO | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
v sooučinnosti | bez součinnosti |
zjištění | celkem kontrol |
NP | Ʃ pokut | ||
ŽP | PČR | ||||||
odpady | 6 | 0 | 0 | 0 | 6 | 0 | 0 |
autovraky | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 |
alkohol | 0 | 4 | 12 | 4 | 16 | 0 | 2.000,- |
ZFO/ZPO | 0 | 8 | 12 | 2 | 20 | 1 | 12.000,- |
zastavárny | 0 | 0 | 10 | 1 | 10 | 0 | 1.000,- |
Vysvětlivky: ŽP – oddělení životního prostředí; PČR – Policie České republiky (vždy příslušné oddělení k dané kontrole); NP – Neoprávněné Podnikání; odpady - Kontroly zaměřené na nakládání s odpady; autovraky – Kontroly zaměřené na nelegální činnost obchodování s autovraky a legalizaci výnosů z trestné činnosti; alkohol – Kontroly zaměřené na značení prodávaného lihu a lihovin; ZFO/ ZPO – kontroly zahraničních podnikajících osob fyzických / právnických; zastavárny – Kontroly zaměřené na potírání organizovaného zločinu a legalizaci zisků z trestné činnosti
Živnostenský úřad dále v rámci kontrolní činnosti prošetřoval došlé podněty, oznamující podezření z neoprávněného podnikání. Podněty podávali samotní občané, anebo je živnostenský úřad obdržel od jiných kontrolních orgánů. Tyto podněty byly prošetřovány místním šetřením, a to i za součinnosti Policie České republiky, nebo součinnosti s Oblastním Inspektorátem práce.
Došlé podněty na podnikající i nepodnikající osoby k prošetření | |||||
---|---|---|---|---|---|
oznamovatel | spotřebitel | ČOI | PČR | jiný OŽÚ | |
počet ozn. | 8 | 1 | 1 | 8 | |
Řešeno | ŽK | 7 | 1 | 1 | 8 |
ZOP | 1 | 0 | 0 | 0 | |
zjištěná NP | 1 | 0 | 0 | 0 | |
Ʃ pokut | 3.000,- | 10.000,- | 0 | 2.500,- |
Vysvětlivky: ČOI – Česká obchodní inspekce; PČR – Policie České republiky; ŽK – živnostenská kontrola, porušení řešeno dle z.č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ve znění pozdějších předpisů; ZOP – přestupkové řízení dle z.č. 250/2016 Sb., o přestupcích; NP – Neoprávněné Podnikání
Kromě samotného plnění plánu kontrol, je prováděna klasická kontrolní činnost zaměřená na provozovny, kdy předmětem kontroly je dodržování živnostenského zákona, zejména oznámení/ odhlášení provozovny, řádné označení provozovny, řádné označení sídla, ochrana spotřebitele a kontrola tabákových a lihových výrobků. Nejčastějším pochybením je neoznačení či nedostatečné označení provozovny předepsanými údaji, neoznámení zahájení / ukončení provozování živnosti na provozovně a neoznačení prostor, v nichž je sídlo náležitostmi dle živnostenského zákona.
V roce 2017 provedl živnostenský úřad celkem 120 úkonů místních šetření na provozovnách a vyhotovil celkem 106 kontrolních protokolů. Byly zjištěny 3 případy neoprávněného podnikání a vydáno celkem 14 blokových pokut.
Kontrolní činnost, správní řízení, ukládání pokut - rok 2017 | |||||
---|---|---|---|---|---|
celkem | pokuta | náklady řízení |
porušení zákona |
||
místní šetření | 120 | 0 | 0 | ||
oznámené kontroly | 126 | 0 | 0 | ||
vyhotovené protokoly | 106 | 0 | 0 | ||
neoprávněné podnikání | 3 | 20.000,- | 3.000,- | 455/91 Sb. živnostenský zákon | |
pokuty za jednotlivá porušení |
blok | 14 | 13.500,- | 0 | 455/91 Sb. živnostenský zákon |
kontrolní řád | 4 | 14.000,- | 4.000,- | 255/12 Sb. kontrolní řád | |
přestupky | 4 | 30.000,- | 0 | 65/17 Sb. o ochraně zdraví | |
správní řízení | 1 | 10.000,- | 1.000,- | 455/91 Sb. živnostenský zákon | |
zrušení ŽO |
podnět soud | 3 | 0 | 0 | ztráta bezúhonnosti |
návrh OSSZ | 2 | 0 | 2.000,- | neplnění závazků vůči státu | |
sankčně | 3 | 0 | 3.000,- | 455/91 Sb. živnostenský zákon | |
celkem | 87.500,- | 13.000,- |
Leden:
(celkem 7 kontrol podnikatelských subjektů na provozovnách; zjištěna 3 porušení týkající se oznámení nebo označení provozovny)
Únor:
(celkem 10 kontrol podnikatelských subjektů, z toho 2 provozovny; zjištěno 1 porušení týkající se oznámení nebo označení provozovny)
Březen:
(celkem 15 kontrol podnikatelských subjektů, z toho 15 provozoven; bez závad)
(celkem 16 kontrol podnikatelských subjektů, z toho 16 provozoven; zjištěno 4 porušení týkající se oznámení nebo označení provozovny)
Duben:
(celkem 3 kontroly podnikatelských subjektů, bez závad)
(celkem 7 kontrol podnikatelských subjektů, bez závad)
Květen:
(celkem 3 kontroly podnikatelských subjektů, z toho 2 provozovny; zjištěno 1 porušení týkající se oznámení nebo označení provozovny; zjištěno 1 neoprávněné podnikání)
(celkem 5 kontrol podnikatelských subjektů, bez závad)
Červen:
(celkem 6 kontrol podnikatelských subjektů na provozovnách, bez závad)
(celkem 6 kontrol podnikajících subjektů na provozovnách; zjištěna 2 porušení týkající se oznámení nebo označení provozovny)
Červenec:
(celkem 3 kontroly podnikajících subjektů, bez závad)
(celkem 3 kontroly podnikajících subjektů, bez závad)
Srpen:
(celkem 14 kontrol podnikajících subjektů; zjištěno 1 neoprávněné podnikání)
Září:
(celkem 20 kontrol zahraničních osob, z toho 8 v součinnosti s PČR odd. cizinecké policie; zjištěna 2 porušení týkající se oznámení nebo označení provozovny)
(celkem 1 kontrola podnikajících subjektů, bez závad)
Říjen:
(celkem 4 kontroly podnikajících subjektů, bez závad)
(celkem 3 kontroly podnikajících subjektů, bez závad)
Listopad:
(celkem 1 kontrola podnikajícího subjektu, bez závad)
(celkem 4 kontroly podnikajících subjektů, bez závad)
(celkem 3 kontroly podnikajících subjektů na provozovnách, bez závad)
Prosinec:
(celkem 3 kontroly podnikajících subjektů, bez závad)
Dále bylo zjištěno 1 porušení při kontrole provozoven, které byly prováděny v rámci kontrolní činnosti a přímo nesouvisí s plánem kontrol.
Vyhotovil: J. Lukeš