Publikováno 14.1.2022
Kontrolní orgány mají na základě § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) povinnost pravidelně, alespoň jednou ročně, zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.Předmětem kontroly bylo ověření údajů ve finančních a účetních výkazech, prověření způsobu vedení účetnictví, celkového hospodaření a účtování včetně kontroly inventarizace a účetní závěrky, kontroly grantů poskytnutých z rozpočtu města, mzdových prostředků z rozpočtu města, kontroly prostředků na ICT, kontroly doplňkové činnosti, kontroly školního stravování, vyúčtování a dokladování školních akcí, cestovních náhrad ve vazbě na hospodaření s veřejnými prostředky ve smyslu § 11 odst. 4 zákona o finanční kontrole.
Kontrolovanými subjekty byly 1 základní škola, 2 mateřské školy.
Kontrolovaná období: rok 2019
Shrnutí z kontrol příspěvkových organizací
- úpravy ve vnitřních směrnicích neodpovídají stavu v účetnictví
- nekompletní účtový rozvrh
- účtování o odpisech pouze jednou ročně
- nedostatky zjištěné při inventarizacích a v účetní závěrce
- nedodržení účetních postupů podle českých účetních standardů
- dvojí zaúčtování přijaté faktury do nákladů
- nedodržování Pokynu zřizovatele k vykazování doplňkové činnosti a pro vykazování školních a mimoškolních aktivit
- chyby při výpočtu cestovních náhrad
- nesprávné účtování o vratkách plateb od dodavatelů
- rozdíl mezi příjmem potravin a náklady za potraviny v nákladech a rozdíl mezi náklady a výnosy za potraviny ve školním stravování
- účtování nakoupených potravin, které nejsou školním stravováním, do nákladů za potraviny
- neúplné a zastaralé vnitřní předpisy
- porušení zákona o finanční kontrole ve sloučení neslučitelných funkcí
- neprovádění časového rozlišení nákladů
- nedostatky v oblasti vystavování cestovních příkazů
- chyby při vyúčtování školních akcí
V rámci provedených veřejnosprávních kontrol příspěvkových organizací byly do kontroly zahrnuté také granty, které příspěvkové organizace úspěšně získala v daném roce. V případě grantů se jedná o prostředky mimo schválený rozpočet a jakákoliv osoba (fyzická či právnická) pak vystupuje v pozici příjemce veřejné finanční podpory.
Shrnutí z kontrol grantů
Granty byly vyúčtovány a předloženy ve stanovém termínu, nebyla překročená maximální spoluúčast města ve výši 80%, byly ve všech případech dodržené účely grantu podle předložených grantových smluv.
Předmět kontroly: Dodržování zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), včetně právních předpisů souvisejících s živnostenským podnikáním.
Kontrolované osoby: Fyzické a právnické osoby ve správním obvodu Obecního živnostenského úřadu Hranice, cizí podnikatelé mající ve správním obvodu provozovnu.
Výsledky kontrol: Plán kontrolní činnosti na rok 2021 obsahoval okruhy kontrol, které byly voleny na základě každoročních požadavků Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, vlastní potřeby a znalosti podnikatelského prostředí. S účinností ode dne 15.2.2021 byl na území České republiky vyhlášen nouzový stav, který trval do 11.4.2021. Na základě usnesení vlády ČR ze dne 26.2.2021 č. 200 o vyhlášení nouzového stavu a přijetí krizových opatření vláda rozhodla o uzavření škol a školských zařízení od pondělí 1.3.2021, kdy mateřské školy byly zpřístupněny od 10.5.2021. Následně od 26.11.2021 byl znovu vyhlášen nouzový stav, který trval do 25.12.2021. Výkon kontrolní a dozorové činnosti obecních živnostenských úřadů nebyl na základě doporučení Ministerstva průmyslu a obchodu po dobu trvajícího nouzového stavu vykonáván. Po dobu uzavření mateřských škol, kdy referentka kontroly čerpala ošetřovné, kontroly nebyly vykonávány z důvodu nemožnosti zástupu kvůli personálnímu oslabení obecního živnostenského úřadu. Výjimkou byly případy společenské škodlivosti a protiprávního jednání. Kontroly byly prováděny pouze v době mimo vyhlášený nouzový stav a postupně byly došetřeny i podněty ze strany jiných správních orgánů a občanů.
V průběhu roku 2021 provedl živnostenský úřad celkem 5 kontrol na živnostenském úřadě, z toho ve čtyřech případech došlo k přerušení nebo zrušení živnostenského oprávnění z důvodu nevykonávání činnosti, jedna kontrola proběhla bez zjištěných závad. Kontroly byly zaměřeny na podnikatele provozující živnost „Opravy silničních vozidel“, “Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“ a jejich jednotlivé obory. Místní šetření proběhla v obci Jindřichov a Ústí.
Obecní živnostenský úřad dále prošetřil 6 podnětů od občanů, v rámci kterých zároveň provedl kontrolu s těmito výsledky:
Obecní živnostenský úřad v průběhu roku 2021 prošetřil 5 oznámení o spáchání přestupku, které se týkaly porušení Tržního řádu města Hranic v oblasti podomního a pochůzkového prodeje zboží a nabízení služeb. Dva přestupky byly prokázány a správním orgánem byl uložen trest napomenutí, u zbytku se nepodařilo prokázat porušení zákona.
Výsledky kontrol: Kontroly roku 2021 neproběhly všechny dle plánu z důvodu zhoršené epidemiologické situace a byly částečně přesunuty na rok 2022.
V Hranicích, dne 10.1.2022
Ing. Zuzana Foltýnová
vedoucí oddělení Obecní živnostenský úřad
Odbor školství, kultury a tělovýchovy