Publikováno 12.9.2024
Kontrolní orgány mají na základě § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) povinnost pravidelně, alespoň jednou ročně, zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.Kontrolní orgány mají na základě § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) povinnost pravidelně, alespoň jednou ročně, zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.
Předmětem kontroly bylo ověření údajů ve finančních a účetních výkazech, prověření způsobu vedení účetnictví, celkového hospodaření a účtování včetně kontroly inventarizace a účetní závěrky, kontroly grantů poskytnutých z rozpočtu města, mzdových prostředků z rozpočtu města, účelových prostředků zřizovatele, kontroly doplňkové činnosti, kontroly školního stravování, kontroly peněžních fondů podle zákona č. 250/2000 Sb., cestovních náhrad ve vazbě na hospodaření s veřejnými prostředky ve smyslu § 11 odst. 4 zákona o finanční kontrole.
Kontrolovanými subjekty byly zatím 3 příspěvkové organizace: 2 mateřské školy, 1 další školská organizace.
Kontrolované období: rok 2023
- nedodržování obsahové náplně vlastních analytických účtů a syntetických účtů dle účtové osnovy
- porušování zákona o účetnictví (nedoložení účetních zápisů, nedoložení účetních dokladů, v oblasti inventarizací)
- počáteční a konečné zůstatky účtu 315 neodpovídají skutečnosti
- chybné účtování o pořízeném majetku a jeho ocenění
- chyby při inventarizaci na konci roku (nesprávné označení provedených inventur, chybějící podpisy některých členů komisí, nebyly provedené řádně všechny inventury, chybějící plány inventur, chybějící jmenování inventarizační komise, chybějící další podklady k inventurám aj.)
- nedodržování vnitřních předpisů kontrolovaných organizací
- nedodržení metody časového rozlišení nákladů
- nedodržení Pokynu zřizovatele k vykazování doplňkové činnosti a pro vykazování školních a mimoškolních aktivit
- chyby při výpočtu cestovních náhrad a tím porušení zákoníku práce (nedoložené jízdní výdaje, chybný výpočet náhrady za spotřebované pohonné hmoty, nedoložení souhlasu s použitím soukromého vozidla pro pracovní cestu)
- nepromítnutí všech nákladů do doplňkové činnosti
- nedodržování účetních postupů daných českými účetními standardy
- rozdíl mezi účetními náklady na potraviny a výdejkami potravin ze skladu
- rozdíl mezi náklady a výnosy ve školním stravování (žádné rozdíly vnikat nemohou)
- nedoložení vratky peněz za plavání
- porušení rozpočtové kázně při použití provozních prostředků zřizovatele
- v rámci kontrol bylo navrženo několik opatření ke zlepšení stávajícího stavu
Za rok 2023 bylo zkontrolováno 14 grantových smluv mezi městem Hranice a příspěvkovými organizacemi celkem za 278.560 Kč.
Kontrola grantů se zaměřila na ověření správnosti:
- dodržení účelu grantové smlouvy
- dodržení minimální finanční spoluúčasti žadatele na celkových nákladech akce (minimálně 20% skutečných celkových nákladů)
- dodržení termínu podání vyúčtování
- zaúčtování prostředků grantu a správnosti zaúčtování vynaložených nákladů
Shrnutí z kontrol grantů
Při kontrole grantů nebyly zjištěné žádné nedostatky.
Stav kontrol k 31. 08. 2024
Ing. Martin Roreček
kontrolní pracovník, interní auditor