Publikováno 24.5.2021
QI 42-02-03Tato pravidla upravují organizační a procedurální otázky pro realizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“), v podmínkách města Hranic. Jejich cílem není duplicitní citace vybraných ustanovení zákona, ale sjednocení postupu zaměstnanců města při jejich aplikaci.
Město Hranice (dále jen město) jako povinný subjekt dle § 2 odst. 1 zákona je povinno zveřejňovat dle § 5 zákona tyto informace:
Viz Příloha č. 3/QI 42-02-03
Viz Příloha č. 4/QI 42-02-03
Viz bod 3.6 pravidel
Viz Příloha č. 5/QI 42-02-03
Viz Příloha č. 6/QI 42-02-03
Viz bod 7. pravidel Příloha č. 7/QI 42-02-03
Viz bod 8. pravidel
Dalšími informacemi, které město dle § 5 zákona zveřejňuje, jsou informace poskytnuté na žádost, které se zveřejní na webu, a to do 15 dnů, dále jde o platné obecně závazné vyhlášky a nařízení, seznamy hlavních dokumentů koncepční, strategické a programové povahy, rozpočet města na příslušný kalendářní rok, záměry o nakládání s majetkem města. Ostatní informace jsou zveřejňovány orgány města a vedoucími pracovníky městského úřadu v rámci kompetencí vymezených zákonem o obcích, jednacím řádem pro činnost komisí a organizačním řádem městského úřadu.
Město zveřejňuje informace těmito způsoby:
Informace
Tiskové zprávy
Materiály dle bodu 10. pravidel
Usnesení rady města a zastupitelstva města ve smyslu ust. §16 zák. č. 128 /2000 Sb., o obcích
http://www.mesto-hranice.cz/
Na městském úřadu jsou vedeny a spravovány registry
Vzhledem k tomu, že informace v těchto registrech nejsou každému přístupné, nevztahuje se na ně v souladu s § 5 odst. 5 zákona povinnost jejich zveřejnění. Dalším registrem je živnostenský rejstřík a registr zemědělského podnikatele - jeho veřejná část je zveřejňována prostřednictvím internetu.
Doprovodné informace dle § 3 odst. 6 zákona nejsou zveřejňovány automaticky, ale sdělovány při poskytování informací na základě žádosti.
Zveřejňování a poskytování některých údajů může být vyloučeno, případně omezeno. Děje se tak jen za dodržení podmínek informací na základě žádosti.
Je-li požadovaná informace v souladu s právními předpisy označena za utajovanou informaci, k níž žadatel nemá oprávněný přístup, informace nebude poskytnuta.
Osobní údaje, které se nezveřejňují ani neposkytují, jsou ve smyslu Nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů, osobní údaje fyzických osob a citlivé osobní údaje fyzických osob vedené v informačních systémech, přičemž není podstatné, zda se jedná o údaje sdělené žadatelem, jinou osobou nebo získané v rámci správního řízení.
Pokud je požadovaná informace obchodním tajemstvím, pak nebude poskytnuta. Při poskytování informace, týkající se veřejných prostředků, se nepovažuje týkající se těchto prostředků za porušení obchodního tajemství.
Informace o majetkových poměrech osoby, která není ve smyslu zákona povinným subjektem, získané na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění nebo sociálním zabezpečení, se neposkytuje. Jde o údaje, které jsou daňovým zdravotně pojišťovacím a obdobným údajem vypovídajícím o majetkových poměrech soukromých osob.
Údaje se neposkytují, pokud jde o novou informaci, který vzniká při přípravě rozhodnutí nebo usnesení.
Informace vztahující se výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům, informace předaná osobou, jíž takovou to povinnost zákon neukládá, a to bez jejího souhlasu, pokud nejde o použití veřejných prostředků, informace pravidelně zveřejňované ze zákona a informace, jejichž poskytnutí by bylo porušení práv třetích osob k předmětu práva autorského.
Zveřejňování informací provádí město na své náklady.
V případě, že bude povinný subjekt za poskytnutí informace požadovat úhradu, písemně oznámí tuto skutečnost spolu s výší úhrady žadateli před poskytnutím informace. Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady povinným subjektem vyčíslena. Pokud žadatel nezaplatí požadovanou úhradu ve lhůtě do 60 dnů ode dne oznámení úhrady, povinný subjekt informaci neposkytne a žádost odloží.
Město bude účtovat náklady stanovené v Sazebníku úhrad nákladů za poskytování informací – Příloha č. 7/QI 42-02-03 (dále jen „Sazebník“) schváleného radou města. Jedná se o tyto náklady:
Úhrada platu úředníků vyhledávajících a zpracovávajících informaci v případech mimořádně rozsáhlého vyhledávání informací (bude odvozena od celkových skutečných platových nákladů města Hranice za předcházející kalendářní rok). Sazba úhrady se stanoví za každou i započatou hodinu vyhledávání jednáním pracovníkem; v případě mimořádně rozsáhlého vyhledání informací více zaměstnanci, bude úhrada dána součtem částek připadajících na každého pracovníka.
Náklady na pořízení kopií na kopírovacích strojích a tiskárnách PC.
Náklady na opatření technických nosičů dat (CD, DVD, jiný nosič dat).
Náklady na poštovní služby spojené s odesláním zásilky s informací žadateli.
Úhradu za informaci provede žadatel přímo na příslušném odboru MěÚ Hranice, popř. na pokladně MěÚ Hranice nebo složenkou, před převzetím nebo odesláním informace.
Zpracování výroční zprávy o činnosti v oblasti poskytování informací za uplynulý kalendářní rok v rozsahu dle § 18 zákona zajistí tajemník na základě údajů z evidence a předloží ji ke schválení radě města tak, aby mohla být zveřejněna do 1. března následujícího roku.
Přístup k předpisům obsaženým ve sbírce zákonů, k obecně závazným vyhláškám, nařízením a k těmto pravidlům je každému umožněn na podatelně odboru vnitřních věcí městského úřadu v přízemí, kde do nich může každý nahlédnout. Přístup k veškerým usnesením zastupitelstva města a rady města je ve smyslu ustanovení § 16 zák. č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, umožněn na sekretariátě vedení města v 1. poschodí, dv. č. 226.
Záznamy vyplývající z činností uvedených v této instrukci jsou:
Identifikace dokumentu | Název dokumentu | Zpracovatel dokumentu | Uložení dokumentu | |
Místo | Doba | |||
Dle přiděleného č.j. | Oznámení o odložení žádosti (úřední dopis) |
Zaměstnanec příslušného odboru | odbor | 1 rok |
Dle přiděleného č.j | Poskytnutí informace (úřední dopis) | Zaměstnanec příslušného odboru | odbor | 1 rok |
Dle přiděleného č.j | Rozhodnutí o odmítnutí žádosti (úřední dopis) | Zaměstnanec příslušného odbor | odbor | 1 rok |
Koordinaci postupu dle pravidel zajišťuje tajemník. Při řešení otázek neupravených těmito pravidly se postupuje dle zákona a obecně platných předpisů. Tato pravidla zrušují pravidla pro zajištění přístupu k informacím ze dne 30.12.2000.
Příloha č. 1/QI 42-02-03 Záznam o seznámení / rozdělovník
Příloha č. 2/QI 42-02-03 List revizí
Příloha č. 3/QI 42-02-03 Postup při vyřizování žádostí o informace
Příloha č. 4/QI 42-02-03 Informace o Městě Hranice, jako právnické osobě
Příloha č. 5/QI 42-02-03 Podávání opravných prostředků proti rozhodnutí odborů městského úřadu a orgánů města
Příloha č. 6/QI 42-02-03 Přehled nejdůležitějších předpisů pro jednání a rozhodování města
Příloha č. 7/QI 42-02-03 Sazebník úhrad nákladů za poskytování informací
Příloha 3 - Postup při vyřizování žádosti o informace (234,03 KB)
Příloha 4 - Informace o městě Hranice jako právnické osobě (179,03 KB)
Příloha 5 - Podávání opravných prostředků proti rozhodnutím orgánů města (224,20 KB)
Příloha 6 - Přehled nejdůležitějších předpisů pro jednání a rozhodování města (278,81 KB)
Příloha 7 - Sazebník úhrad nákladů za poskytování informací (203,55 KB)