logo mesta

Město Hranice

Oficiální webové stránky

Proč se snížila rychlost na I/47

Publikováno 5.4.2018

Dovolím si vysvětlit důvody, které vedou k úpravám na komunikaci I/47, tedy na průtahové silnici od Drahotuš na Bělotín.

Tato silnice byla stavěna ve své době jako rychlostní silnice 1 třídy. Byla to tedy spojnice mezi Olomoucí a Frýdkem- Místkem, případně jako hlavní tah do Polska. Parametry této komunikace způsobily v Hranicích celou řadu problémů.

1) Komunikace této třídy rozdělila naše město na dvě spolu nekomunikující poloviny.

Již druhý rok probíhá odborná diskuse na toto téma. Původní tranzitní potřeby nahradila dálnice a počet vozidel na tranzitu I/47 výrazně poklesl.

Město bude postupně připravovat plán mobility, který si klade za cíl umožnit hranickým občanům pohodlnou dopravu po pěších stezkách, na běžných i elektro kolech a tyto potřeby vyžadují přes I/47 mnohem více bezpečných napojení, což v této chvíli není možné. Není možné zbudovat nové výjezdy a napojit tak řadu možných dopravních nebo pěších koridorů ze stávajících obytných zón a sídlišť.

2) Tranzitní průjezd středem města způsobuje významné znečistění.

Město Hranice před několika lety získalo dotační titul na pořízení zařízení ke sledování znečištění ovzduší a začalo velmi pečlivě analyzovat důvody, které jej způsobují. Jedním z nich je doprava na průtahu Hranicemi. Čím vyšší počet vozidel projede, tím více prachu a zplodin dýcháme. Čím rychleji vozidla jedou, tím více zplodin produkují.

3) Tranzitní průtah Hranicemi dnes ovlivňuje hlukové zatížení sídlišť.

Na základě hlukových studií jsme od začátku volebního období tlačili ŘSD, aby vybudovali protihlukové stěny na úsecích sídlišť kolem průtahu I/47 a snížili tak hlukovou zátěž do obytných zón. ŘSD na náš tlak reagovalo kompletní rekonstrukcí povrchu a tedy snížením hluku z provozu vozidel o přibližně 10-15%. Další opatření z důvodu finanční náročnosti bylo odmítnuto s tím, že bude dobudována Palačovská spojka a dopravní zátěž opět poklesne.

4) Kolem silnice I třídy I/47 nelze budovat město.

Samotné město má již dnes nedostatek pozemků a výrazným propojením obou částí města kolem I/47 by jenom získalo. Nyní trochu spekulace. Kdyby bylo vybudováno zakrytí průtahu ( silnice by se dala do tunelu ) se středem na ulici 1. máje směrem na Bělotín i směrem na Lipník vznikla by poměrně velká městská plocha bez prachu i hluku v délce téměř 1 km, která by překryla zmiňovanou komunikaci.

5) Nyní už jen ta rychlost.

V nedávné době byly na této komunikaci dvě velmi závažné nehody s tragickými následky. Samotná komunikace se zneužívá jako závodní dráha pro motorky a v případě tranzitního uspořádání ji využívají kamiony, které tam moc nechceme. Občan Hranic je jak věřím chytrý a umí si spočítat, kolik ztratí času, když 2 km tohoto úseku projede 70 km/hod. nebo 50 km/hod. Přátelé ona to není ani minuta, přibližně 40 s.

Takže shrnuto podtrženo. Chceme lidem snížit hluk, snížit zátěž životního prostředí, umožnit překonávat tuto komunikaci na více místech a skutečně zvýšit bezpečnost.

Za snížením rychlosti i za úpravami silnice I/47 si tedy stojím a věřím, že je to správně.

Abych byl úplně korektní, veškerá tato rozhodnutí projednává vedení města, odbor rozvoje města, zástupci Policie - dopravní inspektorát Přerov, zástupci ŘSD, komise dopravy města Hranic a oddělení hlavního architekta našeho města.  Úkolem starosty je předkládat návrhy k projednání a realizovat dohodnuté závěry.

S úctou ke všem občanům

Jiří Kudláček

starosta Hranic

 

 

Všechna práva vyhrazena - Město Hranice © 2024 | Změnit nastavení cookies