Publikováno 5.4.2018
Dovolím si vysvětlit důvody, které vedou k úpravám na komunikaci I/47, tedy na průtahové silnici od Drahotuš na Bělotín.Tato silnice byla stavěna ve své době jako rychlostní silnice 1 třídy. Byla to tedy spojnice mezi Olomoucí a Frýdkem- Místkem, případně jako hlavní tah do Polska. Parametry této komunikace způsobily v Hranicích celou řadu problémů.
Již druhý rok probíhá odborná diskuse na toto téma. Původní tranzitní potřeby nahradila dálnice a počet vozidel na tranzitu I/47 výrazně poklesl.
Město bude postupně připravovat plán mobility, který si klade za cíl umožnit hranickým občanům pohodlnou dopravu po pěších stezkách, na běžných i elektro kolech a tyto potřeby vyžadují přes I/47 mnohem více bezpečných napojení, což v této chvíli není možné. Není možné zbudovat nové výjezdy a napojit tak řadu možných dopravních nebo pěších koridorů ze stávajících obytných zón a sídlišť.
Město Hranice před několika lety získalo dotační titul na pořízení zařízení ke sledování znečištění ovzduší a začalo velmi pečlivě analyzovat důvody, které jej způsobují. Jedním z nich je doprava na průtahu Hranicemi. Čím vyšší počet vozidel projede, tím více prachu a zplodin dýcháme. Čím rychleji vozidla jedou, tím více zplodin produkují.
Na základě hlukových studií jsme od začátku volebního období tlačili ŘSD, aby vybudovali protihlukové stěny na úsecích sídlišť kolem průtahu I/47 a snížili tak hlukovou zátěž do obytných zón. ŘSD na náš tlak reagovalo kompletní rekonstrukcí povrchu a tedy snížením hluku z provozu vozidel o přibližně 10-15%. Další opatření z důvodu finanční náročnosti bylo odmítnuto s tím, že bude dobudována Palačovská spojka a dopravní zátěž opět poklesne.
Samotné město má již dnes nedostatek pozemků a výrazným propojením obou částí města kolem I/47 by jenom získalo. Nyní trochu spekulace. Kdyby bylo vybudováno zakrytí průtahu ( silnice by se dala do tunelu ) se středem na ulici 1. máje směrem na Bělotín i směrem na Lipník vznikla by poměrně velká městská plocha bez prachu i hluku v délce téměř 1 km, která by překryla zmiňovanou komunikaci.
V nedávné době byly na této komunikaci dvě velmi závažné nehody s tragickými následky. Samotná komunikace se zneužívá jako závodní dráha pro motorky a v případě tranzitního uspořádání ji využívají kamiony, které tam moc nechceme. Občan Hranic je jak věřím chytrý a umí si spočítat, kolik ztratí času, když 2 km tohoto úseku projede 70 km/hod. nebo 50 km/hod. Přátelé ona to není ani minuta, přibližně 40 s.
Takže shrnuto podtrženo. Chceme lidem snížit hluk, snížit zátěž životního prostředí, umožnit překonávat tuto komunikaci na více místech a skutečně zvýšit bezpečnost.
Za snížením rychlosti i za úpravami silnice I/47 si tedy stojím a věřím, že je to správně.
Abych byl úplně korektní, veškerá tato rozhodnutí projednává vedení města, odbor rozvoje města, zástupci Policie - dopravní inspektorát Přerov, zástupci ŘSD, komise dopravy města Hranic a oddělení hlavního architekta našeho města. Úkolem starosty je předkládat návrhy k projednání a realizovat dohodnuté závěry.
S úctou ke všem občanům
Jiří Kudláček
starosta Hranic