logo mesta
Město Hranice

Oficiální webové stránky

Zápis změny vlastníka vozidla a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel

Publikováno 11.7.2025

01. Identifikační kód

02. Kód

03. Pojmenování (název) životní situace

Zápis změny vlastníka vozidla a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel

04. Základní informace

Žádost o zápis změny vlastníka a provozovatele vozidla v registru silničních vozidel do 10 pracovních dnů ode dne převodu nebo přechodu vlastnického práva.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat

Oprávněnou osobou k jednání je:

  • v případě převodu vlastnického práva na základě společné žádosti dosavadní a nový vlastník silničního vozidla a nový provozovatel silničního vozidla, není-li totožný s dosavadním nebo novým vlastníkem,
  • v případě přechodu vlastnického práva na základě žádosti nového vlastníka silničního vozidla.

06. Podmínky a postup řešení

Zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností:

  • v případě převodu vlastnického práva (např. koupě, dar, ukončení leasingu) na základě společné žádosti dosavadního a nového vlastníka silničního vozidla a nového provozovatele silničního vozidla, není-li totožný s dosavadním nebo novým vlastníkem,
  • v případě přechodu vlastnického práva (např. dědictví, vydražení vozidla) na základě
    1. žádosti nového vlastníka silničního vozidla, nebo
    2. oznámení Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, přešlo-li vlastnictví k silničnímu vozidlu na stát odúmrtí, zabavením nebo propadnutím věci.

Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla nebo oznámení se podává do 10 pracovních dnů ode dne:

  • převodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu, nebo
  • přechodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu nebo nabytí právní moci rozhodnutí soudu v dědickém řízení.

Změna vlastníka vozidla v registru silničních vozidel lze provést, pokud:

  • podle evidenční kontroly provedené v České republice je skutečný stav silničního vozidla a jeho identifikační údaje v souladu s údaji podle § 48 odst. 3 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., nejde-li o nové vozidlo, přičemž od evidenční kontroly ke dni podání žádosti nebo oznámení neuplynula lhůta pro první nebo následnou pravidelnou technickou prohlídku podle tohoto zákona nebo, jde-li o vozidlo, které nepodléhá pravidelným technickým prohlídkám, neuplynuly 4 roky.

Má-li být jako nový vlastník silničního vozidla zapsán jeho dosavadní provozovatel (např. ukončení leasingu), evidenční kontrola se nevyžaduje

  • silniční vozidlo není vedeno jako pohřešované nebo odcizené v Schengenském informačním systému nebo v informačním systému Policie České republiky nebo tato informace není zjištěna postupem podle § 5 odst. 8 zákona č. 56/2001 Sb.,
  • provozovatel silničního vozidla má na území České republiky
    1. trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo mu byl udělen azyl,
    2. sídlo, jedná-li se o právnickou osobu, nebo
    3. odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu.

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

Podáním žádosti o zápis změny vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla na příslušném úřadě.

08. Na které instituci životní situaci řešit

Příslušný je kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností.

09. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

V Hranicích na Městském úřadu na odboru dopravy, Zámecká 118, Hranice

Kontakty blíže na https://www.mesto-hranice.cz/kontakty

10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou

K žádosti se přikládá:

  • doklad totožnosti jednající osoby,
  • při zastupování dokument prokazující oprávnění k zastoupení (např. písemná plná moc),
  • v případě převodu vlastnického práva

a) v případě převodu vlastnického práva osvědčení o registraci silničního vozidla,

b) v případě přechodu vlastnického práva

1. doklad o nabytí vlastnického práva k silničnímu vozidlu a

2. doklady podle písmene a) k žádosti se nepřikládá osvědčení o registraci silničního vozidla, nemá-li je žadatel k dispozici.

Plná moc podepsaná uznávaným elektronickým podpisem nebo plná moc z datové schránky zmocnitele se zasílá:

  • datová schránka Městského úřadu Hranice ID datové schránky: q8abr3t
  • elektronická podatelna: podatelna@mesto-hranice.cz

Prokazuje-li se zmocnění k zastoupení při podání žádosti o zápis změny vlastníka silničního vozidla v případě převodu vlastnického práva písemnou plnou mocí, musí být plná moc zapsána v informačním systému oprávnění k zastupování, opatřena úředně ověřeným podpisem zmocnitele nebo podepsána zmocnitelem způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje při právním jednání vůči státu v souvislosti s výkonem jeho působnosti účinky vlastnoručního podpisu.

Podává-li se žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel v elektronické podobě, přiloží žadatel k žádosti v elektronické podobě kopii dokladu vozidla a, jde-li o přechod vlastnického práva, kopii Osvědčení o registraci vozidla ( v případě, že jej má k dispozici) a kopii dokladu o nabytí vlastnického práva k silničnímu vozidlu. Dále plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele, přiloží se k žádosti plná moc představující výstup z autorizované konverze dokumentů nebo kopie plné moci.

Byly-li k žádosti přiloženy kopie zmíněných dokladů, pak:

  • Osvědčení o registraci vozidla předloží žadatel obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností při vydání nového osvědčení o registraci silničního vozidla, nepředloží-li žadatel tento doklad, obecní úřad obce s rozšířenou působností zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel neprovede. Jde-li o přechod vlastnického práva, žadatel osvědčení o registraci vozidla nepředkládá, nemá-li jej k dispozici.
  • Plná moc se předloží v listinné podobě obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností při vydání nového osvědčení o registraci silničního vozidla; není-li plná moc předložena v listinné podobě, obecní úřad obce s rozšířenou působností zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel neprovede.

Údaje o mezitímním vlastníkovi (na druhé straně žádosti) vyplňují pouze osoby postupující podle § 8 odst. 9 zákona č. 56/2001 Sb., např. autobazary.

Jestliže žadatel žádá o přidělení registrační značky na přání nebo registrační značky pro elektrická vozidla, k žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel přiloží také žádost o tuto registrační značku.

Jestliže žádáte pouze o změnu provozovatele, kdy vlastník vozidla zůstává stejný (např. změna leasingového nájemce), je postup uveden v životní situaci „Zápis změny provozovatele vozidla v registru vozidel“.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel získáte na kterémkoliv úřadě nebo stáhnete na webu ministerstva dopravy

12. Správní a jiné poplatky

Správní poplatky jsou dány položkou 26 zákona č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích:

  • motocykl do 50 cm3 včetně: 300,-Kč
  • motocykl nad 50 cm3: 500,-Kč
  • motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly: 800,-Kč
  • přípojné vozidlo do 750 kg hmotnosti včetně: 500,-Kč
  • přípojné vozidlo nad 750 kg hmotnosti: 700,-Kč

Za zápis dosavadního provozovatele vozidla jako jeho nového vlastníka (např. při ukončení leasingu) 50,- Kč.

Správní poplatek je hrazen v hotovosti nebo platební kartou na odboru agendy řidičů a motorových vozidel.

Kdo je osvobozen od správního poplatku, je uvedeno v položce 26 sazebníku a také v § 8 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Od 1.1.2021 je povinnost zaplatit emisní poplatek při podání žádosti o zápis:

  • silničního vozidla kategorie M1 a N1 do registru silničních vozidel v ČR (poplatníkem je vlastník vozidla),
  • změny vlastníka silničního vozidla kategorie M1 a N1 v registru silničních vozidel v ČR (poplatníkem je nový vlastník vozidla), nebo
  • změny provozovatele silničního vozidla kategorie M1 a N1 v registru silničních vozidel v ČR (poplatníkem je nový provozovatel vozidla).

Jeho výše závisí na údaji o homologacích emisí, podle kterých jsou vozidla rozdělena do jednotlivých stupňů:

  • EURO 0: poplatek 10 000,- Kč
  • EURO 1: poplatek 5 000,- Kč
  • EURO 2: poplatek 3 000,- Kč

Poplatek se neplatí, pokud byl již dříve u vozidla zaplacen emisní poplatek podle zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, nebo poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků (tzv. „ekopoplatek“) podle zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech.

Osvobození od emisního poplatku je uvedeno v § 115 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Zpravidla se věc vyřizuje na počkání, komplikovanější případy dle správního řádu do 30 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Plnou moc lze zaslat do datové schránky Městského úřadu Hranice ID: q8abr3t

Dále e-mailem plnou moc podepsanou uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou podatelnu: podatelna@mesto-hranice.cz

K jednání se lze objednat na internetové adrese:

https://www.mesto-hranice.cz/clanky/pokyny-pro-rezervaci

na činnost „Registrace vozidel“.

Žádat lze také na Portálu dopravy - http://portaldopravy.cz

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

18. Jaké jsou související předpisy

  • vyhláška č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
  • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Lze se odvolat ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje podáním učiněným u správního orgánu, který napadené nepravomocné rozhodnutí vydal (odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí).

V případě řízení ukončeného pravomocným rozhodnutím lze podat žádost o obnovu řízení u kteréhokoliv správního orgánu, který ve věci rozhodoval, a to do 3 měsíců ode dne, kdy se o důvodu obnovy řízení účastník řízení dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí. Obnovy řízení se nemůže domáhat ten, kdo mohl důvod obnovy uplatnit v odvolacím řízení. O obnově řízení rozhoduje správní orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Obnova řízení je možná pouze tehdy, pokud vyšly najevo nové důkazy nebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, případně pokud bylo změněno nebo zrušeno podkladové rozhodnutí.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Lze uložit pokutu do 50 000 Kč za přestupek dle § 83 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů nebo za správní delikt dle § 83a odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

https://www.mdcr.cz

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Městský úřad Hranice, odbor dopravy

26. Kontaktní osoba

Monika Cabáková, tel. 581 828 515

Kateřina Weidnerová, tel. 581 828 516

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01. 07. 2025

28. Popis byl naposledy aktualizován

10. 7. 2025

29. Datum konce platnosti popisu

Konec platnosti návodu není stanoven.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Všechna práva vyhrazena - Město Hranice © 2025 | Změnit nastavení cookies